Yrittäjän verkostot kantavat pidemmälle

Yrittäjän verkostot  kantavat pidemmälle

Yksityisyrittäjyys alkaa olla historiallinen termi, sillä nyky-yhteiskunnassa yrittäjä kehittyy parhaiten toimimalla yhdessä muiden kanssa.

Yrittäjyyden tutkimusjohtaja Tero Vuorinen Vaasan yliopistosta kehittää eteläpohjalaista yrittäjyyttä. Seinäjoen yliopistokeskuksessa toimivan kauppatieteiden tohtorin tavoitteena on edistää yrittäjyydestä tunnetun Seinäjoen alueen yritysten toimintaa.

– Tällä hetkellä meillä on kehittämishankkeita suunnitteilla muun muassa metallialalla, elintarvikealalla sekä liikunta- ja hyvinvointialalla. Kaikki alat ovat tervetulleita, Vuorinen vakuuttaa.

Hedelmälliseksi tutkimustyö tulee erityisesti silloin, kun saman teeman ympärille saadaan useita yrityksiä. Tuolloin on mahdollista toteuttaa suurempi tutkimushanke, josta hyötyvät monet yritykset.

– Tällaisiin juttuihin irtoaa helpommin myös ulkopuolista rahoitusta. Toki teemme myös yrityskohtaista kehittämistyötä, jolloin yrityksen oma rahallinen panos on suurempi, hän lisää.

 

Monialaista yrittäjyyttä

Vuorisen tie eteläpohjalaisen yrittäjyyden kehittäjäksi on monipolvinen. Turun läheltä Maskusta kotoisin oleva mies opiskeli aluksi insinööriksi, mutta huomasi kaupallisen alan kiinnostavan enemmän. Seuraava askel oli kauppatieteen opinnot Vaasan yliopistossa.

– Valmistuttuani aloin miettiä, että mitähän oikein haluaisin tehdä. Pääsin Elina Varamäen vetämään yritysverkostojen kehittämisprojektiin ja siitä se tutkijan ura alkoi. Tässä työssä parasta on, että saa tehdä itsenäisiä ja haastavia juttuja.

Vuorinen väitteli tohtoriksi vuonna 2005 aiheenaan verkostot organisoitumisen muotona. Hänellä ei ole vain akateemista otetta yrittäjyyteen, vaan kokemusperäistä tietoa usealta toimialalta.

Ensimmäinen firma oli jo opiskelun ohella: hän myi ystävänsä kanssa printtipainettuja tekstiilejä koululuokille ja urheiluseuroille.

– Nuorena miehenä hain kesäisin Saksasta moottoripyöriä ja myin ne eteenpäin. Olen myös myynyt autoja ja veneitä sekä toiminut konsulttina, hän luettelee hymyillen.

Nykyinen yritys vaati huomattavasti enemmän investointeja: Vuorisen perheyritys osti Hjallis Harkimon kuuluisan yksinpurjehdusveneen. Liikeideana on myydä yrityksille korkeatasoisia purjehdusmatkoja.

– Kuulostaa unelmayritykseltä, mutta ajan myötä se onkin osoittautunut yllättävän työlääksi. Nykyaikana yritysjohtajilla ei ole aikaa kuin muutaman tunnin mittaisille purjehduksille. Ennen yritykset vuokrasivat veneen jopa viikoksi, Vuorinen harmittelee.

Tässä piilee yrittäjyyden yksi kompastuskivi: ajat muuttuvat ja pysyäkseen pinnalla on kuunneltava ympäriltä tulevia signaaleja. Vuorisen johtama yrittäjyyden tutkimusporukka on hyvin perillä kotimaisista ja myös kansainvälisistä virtauksista, joten nyt on saatavilla uusinta tutkittua tietoa ihan läheltä.

Ja jos yrittäjä ei ehdi tutkijan luo, on mahdollista tutustua hänen ajatuksiin kirjasta. Vuorisen uusi Strategiakirja (Talentum 2013) antaa 20 selkeää työkalua yrityksen kehittämistyöhön.

 

Tero Vuorinen

– Toiminut vuodesta 2003 Seinäjoen yliopistokeskukseen ja Epanet-verkoston tutkijana ja opettaja. Aloitti syyskuussa 2013 Vaasan yliopiston liiketaloustieteen, erityisesti yrittäjyyden tutkimusjohtajana.

– Tehtävä on määräaikainen ja kestää vuoden 2016 loppuun.

– Kokoaa parhaillaan muutaman hengen tutkimusryhmää.

– Tutkii tällä hetkellä muun muassa yritysten alihankintasuhteita.

– Toimii myös Kauppalehden kolumnistina.

– www.talentumshop.fi/kirjailijat/tero-vuorinen/strategiakirja.html

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuva: Matti Hautalahti
I-print | plus