Blogi

”Ei ihan huono”

”Palautteesi on meille tärkeä”, ”Voit antaa vapaasti palautetta tällä lomakkeella”, ”Oli asiasi iso tai pieni, annathan meille palautetta”. Palautekyselyt ovat olennainen osa elämäämme on sitten kyse ostamistamme tuotteista tai palveluista, osallistumisestamme tapahtumaan tai vaikka uuden tuotteen lanseerauksesta.

Koulutuksien suunnittelu ja kehittäminen tarvitsee pohjakseen palautetta. Itse uuden koulutuksen suunnittelua aloittaessani googletan samankaltaisia koulutuksia, kouluttajia sekä kouluttajista annettua palautetta. Palaute antaa minulle tietoa muun muassa koulutuksen mielikuvasta ja koulutuksen sopivuudesta kohderyhmälle. Luen myös tarkkaan toteutuneista koulutuksistamme annetut palautteet, niin koulutuksen sisällöstä kuin kouluttajastakin. Parhaimmillaan palaute auttaa suunnittelijaa ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttivat onnistuneeseen tai epäonnistuneeseen koulutuskokemukseen.

Palautteenanto kisaa asiakkaan ajasta, jota hän varmasti mielestään voisi hyödyntää paremminkin. Jotta palautteesta saataisiin hyöty on lomakkeen oltava helppo, napakka ja ymmärrettävä. Omien koulutustemme palautteessa kysymme yleisarvosanaa koulutuksesta ja toteutuksesta sekä mielipiteitä koulutuksen sisällöstä, kouluttajasta sekä käytännön järjestelyistä. Palautekyselyn lopuksi ovat ”perinteiset” avoimet kysymykset koulutustoiveista sekä terveiset kesäyliopistolle. Lomakkeemme on lyhyt ja napakka.

Saammeko todellisen mielipiteen asiakkaastamme irti?  Mielestäni kyllä. Saamamme palautteet kertovat yleisvaikutelmasta sekä toteutuksesta ja riittävän kuvan sisällöstä. Myös kehittämisideoita annetaan kohtuullisesti. Ne henkilöt, jotka palautetta antavat kertovat meille myös jotain.

Saammeko riittävästi palautetta? Valitettavasti emme. Napakasta ja helposta palautelomakkeesta huolimatta ammatillisen täydennyskoulutuksen osallistujista vuonna 2021, palautetta antoi vain 22%. Kuluvan vuoden osalta näyttää paremmalta, palauteprosentti on tällä hetkellä 26% (1-8/2022). Tarvitsemme teitä – opiskelijamme. Saamme palautetta myös suullisesti varsinaisten koulutusten yhteydessä sekä suoraan opiskelijoilta sähköpostitse tai puhelimitse. Se on korvaamatonta ja usein siinä hetkessä tapahtuvaa.

Palautteellasi on merkitystä. On sitten kyse koulutusten suunnittelusta, sopivien tilojen varaamisesta tai kahvitarjoiluista, meille annettu palaute on merkityksellinen. Palaute on yksi työkaluistamme koulutuskokonaisuuden suunnittelussa. Auttoiko koulutus kehittämään ammatillista osaamistasi, oliko kouluttaja asiansa osaava, nautitko koulutustilan mukavasta tuolista tai tarjolla olevista kahveista lisukkeineen? ”Kouluttajat huippuammattilaisia. Sain paljon hyviä työkaluja omaan työhön”, ”Ryhmätyötilat eivät ehkä olleet niitä käytännöllisimpiä, mutta ajoivat jotenkin asiansa”, ”Hyödyllinen omassa ammatillisessa kehittymisessä”, ”Järjestelyt olivat hyvät”. Kaikki nämä saadut palautteet käsiteltiin ja välitettiin tarvittaessa eteenpäin kouluttajalle.

Annathan siis palautetta. Klikkaa auki sinulle lähetetty lomake tai anna palaute henkilökohtaisesti meidät kohdatessasi. On palautteesi sitten ”Ei ihan huono” tai ”Erinomainen, kaikki toimi”, se auttaa meitä kehittämään palvelujamme ja toimintaamme.

P.S: Muista, että myös palautelomakkeistamme voit antaa palautetta. Saattaa olla, että omamme kehittyy ja palautteenanto monipuolistuu tulevaisuudessa. Meille jokainen saatu palaute on tärkeä.  


Marja Kiikka
koulutussuunnittelija

Aiheeseen liittyvät artikkelit