Blogitekstin kirjoittaja Hanna Rautava on erityisopettaja, joka on mukana Etelä-Pohjanmaan kesäyliopiston järjestämässä Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti -koulutuksessa.
Vuosi sitten oli tärkeä päivä, kun jätin hakemukseni pari vuotta miettimääni täydennyskoulutukseen. Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto oli aloittamassa sivistys-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin (50 op) koulutuskokonaisuutta, joka toteutettaisiin lähiopetuksena Seinäjoella. Olen korona-aikana oppinut itsestäni, että minulle sopii parhaiten kasvokkaiset keskustelut ja sitä kautta yhteisen oppimiskokemuksen synnyttäminen. Innostus koulutukseen syntyi ensisijaisesti työni kautta, mutta koulutuksen infotilaisuudessa ilmeni, että koulutus tulee olemaan matka myös itseen äitinä, puolisona, tyttärenä, ystävänä ja työkaverina. Ja sitä koulutus on juuri ollut – onneksi tulin valituksi 20 opiskelijan joukkoon.
Ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutusta on nyt takana reilu puoli vuotta, ja valmistuminen siintää loppukeväässä 2025. Tuohon hetkeen tuntuu olevan kyllä vielä matkaa. Opiskelen oman työni ohessa, joten kuuntelen välillä kateellisena opiskelukavereitani, joilla on opintovapaata. Olisihan se ihanaa vain syventyä täysillä oman osaamisen kehittämiseen! Mutta opinnot ovat pienellä organisoinnilla mahdollista suorittaa kuitenkin työn ohessa. Itselleni on ollut armollista huomata, että koulutuskokonaisuudessa huomioidaan aikuisopiskelijat ja moninaiset elämäntilanteet. Pientä joustoa löytyy ja sen myötä yritän sinnitellä rytmissä, vaikka reflektiotehtävien palautukset vähän laahaavat. Pääasiana on oman osaamisen kehittäminen – siihen luotetaan ja se on itselleni tärkeää tällä oppimispolulla. Neljän lapsen ja harrastavan perheen yhtälössä kun on monta muuttujaa mukana.
Toimin erityisopettajana ja opiskelijahuollon toimijana toisella asteella. Oppimisen haasteiden rinnalle on noussut entistä enemmän myös psyykkisen tuen tarpeita. Halusin lähteä kehittämään osaamistani opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioimiseen ja saamaan keinoja, miten tukea esimerkiksi ahdistuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon hetkillä tai kouluun tulemisen haasteen edessä. Koen saavani tästä koulutuksesta erityisesti osaamista opiskelijoiden kohtaamiseen ja voimavarojen löytämiseen, mutta myös työyhteisön jäsenenä toimimiseen. Ratkaisukeskeisyyden ydintä on vahvuuksien, voimavarojen ja tulevaisuuteen suuntaavien ajatusten kautta työskentely. Myönteisyyteen keskittyvät näkökulmat ovat tärkeitä työyhteisöissäkin.
Koulutukseemme kuuluu lähiopetuspäiviä noin kerran kuukaudessa ja lisäksi on työnohjausta, itsenäistä opiskelua teosten äärellä, parityöskentelyä, vertaisryhmätapaamisia ja omia harjoitusasiakkaita. Yksi koulutuksen parhaita puolia on ammattitaitoisten kouluttajien lisäksi ehdottomasti meidän mahtava moniammatillinen opiskelijaryhmämme! Osaamista ja tietoa jaetaan laajasti, ja kaikkia yhdistää vahva halu tehdä työtä ratkaisukeskeisesti – joko osana omaa työtä tai sitten terapeutin roolissa. Meidän opiskelijaryhmämme hyvästä meiningistä kertoo mielestäni myös se, että aloitimme juuri työstämään yhteistä opinnäytetyötä porukalla. Tällä hetkellä ovat villit ideariihet meneillään ja verkkoja on heitetty vesille. Kesän korvalla polkaisemme jotakin käyntiin, joten jääkäähän lukijat kuulolle!
Huom. Haku uuteen lyhytterapeutti-ryhmään on parhaillaan käynnissä. Toimita hakemuksesi 5.4.2024 mennessä: lisätiedot.