Vaasan yliopiston tutkimus yhdistää kaksi kiistanalaista ilmiötä – napostelun ja pelaamisen – ja pyrkii samalla edistämään terveellisiä välipalavalintoja kuluttajien keskuudessa. Tutkimuksessa pelillistämistä on käytetty houkuttelemaan kuluttajia kohti terveellisempiä ruokailutottumuksia ja auttamaan elintarviketeollisuutta terveellisten ja houkuttelevien välipalatuotteiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Co-creative Snacks -hankkeessa on ollut mukana monitieteinen tiimi, johon kuuluu kuluttajatutkijoita Vaasan yliopistosta, aisti- ja pelitutkijoita Turun yliopistosta sekä johtavia elintarvike- ja pakkausalan yrityksiä (Atria Suomi, Fazer Leipomot, Kenzen, PackageMedia, Raisio, Saarioinen, Vaasan/Lantmännen, Arkea).
Hankkeen päätutkija, professori Harri Luomala kertoo, että hanke tuotti tietoa ruokailutottumuksista ja pelaamisen vaikutuksesta jokapäiväiseen elämään ja auttoi tunnistamaan erilaisia pelaajatyyppejä ja välipalamieltymyksiä. Lisäksi se auttoi yrityksiä terveellisten ja houkuttelevien välipalatuotteiden kehittämisessä.
Lue lisää Vaasan yliopiston uutisesta, josta myös kuva on lainattu.