Etelä-Pohjanmaalla on runsaasti kasvuhaluisia yrityksiä. Kasvuun tarvittavan rahoituksen saaminen voi kuitenkin olla monelle Akilleen kantapää. Selvitin tutkimuksessani, kuinka suomalaiset, kuluttajamarkkinoilla toimivat innovatiiviset yritykset ovat hyödyntäneet joukkorahoitusta. Mutta mitä joukkorahoitus on, ja miten tehdä onnistunut kampanja?
Mitä on joukkorahoitus?
Joukkorahoitusta käyttävät startup-yritykset, mutta myös toimintansa vakiinnuttaneet yritykset, jotka tarvitsevat rahoitusta kasvuunsa, esimerkiksi kansainvälistymiseen, myynnin tai digitaalisten myyntikanavien vahvistamiseen. Etuna on, että yritys säilyttää enemmistöomistajuuden, eikä esimerkiksi hallitustyöskentelyyn ole välttämätöntä tuoda ulkopuolisia. Joukkorahoituskampanjan avulla yrityksen on mahdollista tavoittaa suuri joukko rahoittajia. Suomessa on useita toimijoita, jotka toteuttavat joko osake- tai velkapohjaisia joukkorahoituskampanjoita.
Miten yritys voi toteuttaa onnistuneen joukkorahoituskampanjan?
Joukkorahoituskampanjat vaativat huolellista suunnittelua ja johdonmukaista toteutusta. Tutkimustulosteni mukaan onnistuneissa kampanjoissa toistuivat seuraavat kolme tekijää:
1. Tee yrityksestäsi mielenkiintoinen tarina
Usein sijoittavat voivat olla yrityksen asiakkaita, jotka haluavat olla mukana tukemassa yrityksen kasvua. Yritys voi myös mainostaa itseään hyvänä sijoituskohteena niille, jotka haluavat olla mukana rakentamassa kestävää maailmaa ja luomassa vihreää kasvua. Useiden tutkimuksen mukaan joukkorahoituskampanjoihin mukaan lähtevät piensijoittajat eivät välttämättä sijoita (pelkästään) taloudellisen tuoton toivossa, vaan nimenomaan haluavat tukea uudenlaista yrittäjyyttä. Tämä kannattaa pitää mielessä.
2. Aseta selkeät ja realistiset kasvutavoitteet
Joukkorahoituskampanjoihin osallistuvilla yrityksillä on usein kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Se on toki hyvä, mutta realismi pitää muistaa. Sijoittajan tulee luonnollisesti tiedostaa rahoittamiseen liittyvät riskit, mutta yrityksen tulisi antaa realistiset laskelmat sekä suunnitelmat siitä, miten asetetut kasvutavoitteet aiotaan saavuttaa. Tällöin sijoittaja kykenee paremmin arvioimaan potentiaalisen tuoton mahdollisuutta, tai voi päättää, lähteekö mukaan vain sponsoroimaan mielekkääksi kokemaansa yrittäjyyttä.
3. Aktiivinen viestintä kampanjan aikana
Yrityksen olisi hyvä nähdä sijoittajat aktiivisina yhteisön jäseniä, jotka ovat halukkaita yhdessä rakentamaan yrityksen kasvua. Kampanjan aikana potentiaaliset sijoittajat pitää saada suhtautumaan yritykseen intohimoisesti. Dynaaminen ja vuorovaikutuksellinen viestintä kampanjan aikana on ehkäpä koko prosessin tärkein tekijä. Monet digitaaliset joukkorahoitusalustat tarjoavat hyvät puitteet kampanjan rakentamiselle, esimerkiksi hyviä työkaluja laadukkaiden visuaalisten materiaalien tekemiseen. Yrityksen pitää olla itse aktiivinen kampanjan aikana: olla esillä omilla kasvoilla ja herättää luottamusta kertomalla lisää yrityksestä, sen tuotteista/palveluluista, tavoitteista ja markkinapotentiaalista. Kiinnostuneille, mutta sijoittamista empiville henkilöille, tulee luoda usko siihen, että yritys, ja ennen kaikkea ihmiset sen takana, ovat kykeneviä toteuttamaan visioimansa kasvun.
Tiivistäen: joukkorahoitus on yleistyvä tapa (kasvuhaluisille) yrityksille kerätä rahoitusta. Samalla se toimii hyvänä tapana vahvistaa omaa brändiä. Voisiko tämä olla teidän yrityksellenne sopiva rahoituskanava?
Tutkijatohtori, KTT Paula Linna työskentelee Vaasan yliopiston Seinäjoen yksikössä. Hänen tutkimuksensa kohdistuu erityisesti kasvuyrittäjyyteen ja siihen, miten skaalata liiketoimintaa kehittyvien maiden vähävaraisilla markkinoilla
Puheenvuoro on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 15.2.2021.